تابلو برق آسانسور

پنل کنترل آسانسور کابینی است که تمامی اجزای کنترل آسانسور را در خود جای می دهد و کنترلر آسانسور سیستمی برای کنترل آسانسور است. پنل آسانسور ضمن حفظ ایمنی الکتریکی و عملیات های مختلف را هماهنگ می کند. سایر عملکردها مانند کنترل درب، اندازه گیری بار و سرعت توسط پنل کنترل آسانسور انجام می شود. تابلو‌های آسانسور خود به دو نوع درایوری و دو سرعته تقسیم می‌شوند.

  1. در این نوع تابلو برق سرعت در ابتدا بسیار زیاد است که به مرور کم شده تا به سرعت مجاز و استاندارد برسد. در این صورت به کابین و مسافران درون آن شوک ناگهانی وارد می‌شود. این نوع تابلو فرمان از نظر فنی نیز دارای مشکلات بسیار زیادی از جمله مشکل در استارت خود نیز می‌باشد. به همین علت توصیه می‌شود از تابلوی درایودار برای آسانسور خود استفاده شود.

درایورهای VVVF (Variable Voltage Variable Frequency) که با نام‌ VFD (Variable Frequency Drive) نیز شناخته می‌شوند، نوعی از فناوری جدید درایو با سرعت قابل تنظیم برای کنترل سرعت آسانسور هستند. پنل‌های راه اندازی شده با فناوری VVVF، علاوه بر 40درصد ذخیره انرژی ، دارای قابل اطمینان بیشتر و قادر به عملکرد در سرعت بالاتر  می‌باشند. سیستم VVVF امروزه بیشتر برای پنل آسانسور ترجیح داده می شود.

55

تابلو برق بوستر پمپ

سیستم بوستر پمپ (Booster Pump)، فشار آب ورودی را برای عملکرد بهتر تجهیزات به سطح مورد نظر افزایش می دهد. عملکرد این پنل به این صورت است که هنگامی که فلو سوئیچ  احساس می کند که آب در حال جریان است، پمپ تقویت کننده را راه اندازی می کند. هنگامی که حرکت آب در لوله متوقف می شود، سوئیچ جریان به طور خودکار پمپ تقویت کننده را خاموش می کند.
راه‌اندازی این نوع پنل، هم بصورت کنتاکتوری و هم بوسیله داریور امکان پذیر است. مدل درایوری پنل بوستر پمپ به دلیل امکان اتصال پمپ دوم در زمان‌های افزایش مصرف، تشخیص خشک کار کردن موتور، ثابت نگه داشتن فشار و ویژگی های منحصر به فرد دیگر در اغلب موارد به نوع کنتاکتوری ترجیح داده می‌شود.

تابلو برق کمپرسور باد

 در کمپرسور پیستونی بالای 3 اسب بخار که عملا از الکتروموتور 3 فاز بهره می برند از تابلو برق کمپرسور باد استفاده می شود. وظیفه اصلی تابلو برق کنترل سه فاز در کمپرسور پیستونی، محافظت از سیستم در برابر نواسانات ولتاژ، دوفاز شدن و یا جابجا شدن فازها می باشد .استفاده از تابلو برق کمپرسور پیستونی یکی از الزامات در هنگام راه اندازی کمپرسور می باشد. در صورتی که برق سه فاز به صورت مستقیم به کلید اتوماتیک کمپرسور وصل گردد، حتی در شرایطی که در محل کارخانه تابلو برق  کنترل سه فاز وجود داشته باشه تضمینی بر امنیت آن نمی باشد و در صورت اتصالی پلاتین های داخل کلید اتوماتیک باعث دوفاز شدن برق و در نتیجه موجب سوختن الکتروموتور می شود.

نوعی دیگری از کمپرسور ها که با نام کمپرسورهای اسکرو شناخته می‌شوند نسبت به نوعی پیستونی آنها توان بالاتری دارند. و تفاوت تابلو برق آنها در هوشمند بودن تابلوهای اسکرو است. در این تجهیز علاوه بر قطعات کنترل فاز شامل کنتاکتور، بی متال ، کلید مینیاتوری و ما بقی اجزای تابلو برق های معمولی، از سیستم پی ال سی یا کنترلر و در کمپرسور های اسکرو دور متغییر علاوه بر PLC  از اینورتر استفاده می شود.

تابلو برق تهویه و اعلام حریق

در سوله‌های بسیار بزرگ و یا طبقات منفی که تهویه هوا بصورت طبیعی انجام نمی‌پذیرد لازم است تا با نصب فن و تابلو برق مخصوص تهویه هوا صورت گیرد. همنچنین می‌توان با نصب سنسور‌ها وبصورت اتوماتیک در زمان افزایش آلاینده ها هوا تهویه شود. علاوه بر این بصورت همزمان با قابلیت فرمان گیری از پنل اعلام حریق می‌توان سناریو‌های اطفای حریق را از طریق این تابلو اعمال کرد و مانع گسترش حریق شد.

تابلو برق چنج اور

عملکرد تابلو چنج اور به این صورت است که زمانی که برق قطع می‌شود تغذیه تجهیزات برقی باید از دیزل ژنراتور تامین شود. ساده ترین نوع چنج اور، چنج اور دستی است بدین صورت که کاربر باید بصورت دستی دیزل را روشن کرده و در مدار قرار دهد که این کار علاوه بر دربر داشتن خطرات جانی برای کاربر،

سرعت تغییر منبع نیز پایین است. اما امروزه با استفاده از یک کلید چنج اور اتوماتیک و یک موتور و گیربکس کوچک که به مکانیزم کلید وصل شده و ومی تواند وضعیت مکانیکال کلید را از راه دور تغییر دهد. علاوه بر سیستم موتوری می توان کلید را بصورت دستی نیز تغییر داد. قابل ذکر است که برای انجام این سیستم نیاز به یک کنترلر جهت فرمان قطع و وصل می تواند از طریق برد ( ATS ) دیزل ژنراتور و یا مدارهای سفارشی و مدارهای هوشمند و یا رله های چنج اورتامین کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
مشاوره
سلام :)
میتونم کمکت کنم؟